• Traktujemy naszych Klientów tak jak sami chcielibyśmy być traktowani
  • Zarządzamy i administrujemy nieruchomościami
  • Zarządzamy najmem lokali

Czy właściciele lokali są zobligowani do sprzątania klatki schodowej?

8 czerwca 2017, 14:18

Sprzątanie klatek schodowych przez właścicieli

Żaden przepis prawa nie obliguje właścicieli lokali we wspólnocie mieszkaniowej do sprzątania klatek schodowych, a więc uchwała w tej sprawie będzie sprzeczna z prawem i podlegać będzie uchyleniu. Ponoszą oni w tym celu (uiszczając zaliczki) koszty zarządu nieruchomością wspólną. Mogliby w uchwale zobowiązać się do świadczenia osobistej pracy tylko w przypadku zgody wszystkich właścicieli – wynika z wyroku Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim.

Gmina wniosła pozew przeciwko wspólnocie mieszkaniowej, domagając się uchylenia uchwały w sprawie regulaminu porządku domowego. W regulaminie wprowadzono zapis o następującej treści: „właściciele lokali zobowiązują się do świadczenia rzeczowego na rzecz wspólnoty w postaci osobistego świadczenia pracy polegającej na sprzątaniu części wspólnych w budynku, tj. klatki schodowej od drzwi własnego lokalu do piętra poniżej, z częstotliwością jeden raz na dwa tygodnie”. Sąd uznał, że powództwo jest zasadne w całości.

Zgodnie z art. 13 ust 1 ustawy o własności lokali (dalej też jako UWL), właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra. Stosownie do treści art. 14 UWL, na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
• wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
• opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej; gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
• ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
• wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
• wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do 10. dnia każdego miesiąca. Jak już wyżej wskazano, art. 14 pkt 4 UWL stanowi, że w skład kosztów zarządu wchodzą wydatki na utrzymanie porządku i czystości.

Dodatkowo trzeba wskazać w tym miejscu, że żaden przepis prawa nie obliguje właścicieli lokali we wspólnocie mieszkaniowej do sprzątania klatek schodowych. Właściciele ponoszą w tym celu (uiszczając zaliczki) koszty zarządu nieruchomością wspólną, w tym wydatki na utrzymanie porządku i czystości. Mogliby oni wykonywać świadczenie osobistej pracy, pomimo czynienia wydatków na koszty zarządu nieruchomością wspólną w formie zaliczek, tylko w przypadku wyrażenia zgody przez wszystkich właścicieli i przy braku zaskarżenia uchwały w tym przedmiocie.

Wyrok Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 23 października 2015 roku, sygn. akt I C 690/15

źródło: portal Administrator.24.pl