• Traktujemy naszych Klientów tak jak sami chcielibyśmy być traktowani
  • Zarządzamy i administrujemy nieruchomościami
  • Zarządzamy najmem lokali

Terminy związane ze zwołaniem zebrania wspólnoty mieszkaniowej

3 marca 2020, 18:56

Do końca pierwszego kwartału danego roku (do dnia 31 marca) zarząd każdej wspólnoty mieszkaniowej lub zarządca, któremu zarząd powierzono w trybie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, zobowiązany jest zwołać zebranie ogółu właścicieli danej nieruchomości.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 3 powołanej powyżej ustawy o własności lokali, obowiązek zwołania zebrania do 31 marca danego roku nie oznacza jednocześnie konieczności odbycia tegoż zebrania w tym terminie. Zebranie tak zwołane może bowiem bez przeszkód odbyć się po zakończeniu pierwszego kwartału.

Termin ten ma istotne znaczenie z punktu widzenia nie tylko samej organizacji zebrania, ale również z uwagi na uprawnienia każdego z członków wspólnoty do zwołania zebrania.

W przypadku gdy zarząd lub zarządca nieruchomości wspólnej nie wykona obowiązku nałożonego na te podmioty, stosownie do art. 30 ust. 1a ustawy o własności lokali, prawo do zwołania zebrania przysługuje każdemu członkowi tejże wspólnoty, niezależnie od ilości udziałów w nieruchomości wspólnej.

Jak wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 25 marca 2015 r., sygn. I ACa 1008/14, nie można się zgodzić z poglądem, że uprawnienie właścicieli do zwołania zebrania znajduje oparcie w art. 27 ustawy o własności lokali, statuującym prawo i obowiązek każdego właściciela lokalu do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną. Uprawnienie do zwołania zebrania, co do zasady, należy do zarządu lub zarządcy, a uprawnienie w tym zakresie zostało przyznane każdemu właścicielowi w sytuacji ściśle określonej, a mianowicie wówczas, gdy zarząd lub zarządca nie zwołuje zebrania corocznego (art. 30 ust. 1a ustawy). We wskazanym powyżej terminie zarządcy i zarząd wspólnoty zobowiązani są do przesłania każdemu z członków wspólnoty zawiadomienia, o którym mowa w art. 32 ustawy o własności lokali. Zawiadomienie to winno być dokonane na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania z podaniem jednocześnie informacji o dniu, godzinie, miejscu i porządku obrad.

Dodatkowo, zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o własności lokali, w wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali, z uwagi na obowiązek wskazania treści takiej zmiany, uzasadnione jest dołączenie do przesyłanego zawiadomienia projektów odpowiednich uchwał.

Powyższy przepis wprowadza do procedury organizacji zebrania wspólnoty dodatkowy termin związany z zawiadomieniem właścicieli o planowanym zebraniu.

Ustawodawca, wprowadzając obowiązek zachowania minimum tygodniowego okresu pomiędzy zawiadomieniem a zebraniem, niestety nie wziął pod uwagę faktu, że w przypadku chociażby awizowania przesyłki pocztowej adresat może otrzymać zawiadomienie o zebraniu już po dacie jego odbycia. Pomimo faktu, że problem ten jest wielokrotnie podnoszony na zebraniach wspólnot, a zarzuty ze strony członków wspólnoty skupiają się w tym zakresie na zarządzie lub zarządcy nieruchomości, judykatura stanęła na stanowisku, iż już nadanie przesyłki pocztowej z zawiadomieniem na 7 dni przed planowanym zebraniem uznaje się za wypełnienie obowiązku zawartego w art. 32 ust. 1 ustawy o własności lokali.

Można zatem przyjąć, że jeśli zarząd wyśle na tydzień przed zebraniem zawiadomienia o nim listami poleconymi (uzyskując potwierdzenia daty wysłania), może to zostać uznane za wywiązanie się z omawianego obowiązku (tak: Bończak-Kucharczyk Ewa, Własność lokali i wspólnota mieszkaniowa. Komentarz, wyd. III, Lex/el.).

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny w sprawie za sygn. akt I ACa 707/14 w uzasadnieniu zapadłego w dniu 20.01.2015 r. wyroku wskazał jednak, że w literaturze podmiotu istnieją rozbieżności w zakresie ustalenia, czy termin tygodniowy to termin doręczenia zawiadomienia (na 7 dni przed zebraniem), czy termin wysłania zawiadomienia, uznając jednakowoż, iż w rozpatrywanej sprawie, gdzie członek wspólnoty otrzymał zawiadomienie na jeden dzień przed zebraniem, pomimo nadania przesyłki pocztowej na 7 dni przed planowanym zebraniem doszło do naruszenia przepisu art. 32 ust. 1 ustawy o własności lokali. Niemniej jednak istotnym jest, że uchybienie w powyższym zakresie nie wpływa na ważność zebrania czy też podjętych na nim uchwał.