• Traktujemy naszych Klientów tak jak sami chcielibyśmy być traktowani
  • Zarządzamy i administrujemy nieruchomościami
  • Zarządzamy najmem lokali

Kto ma usuwać nieprawidłowości wykryte w czasie przeglądu?

30 września 2016, 0:39

We wspólnocie mieszkaniowej po obowiązkowych rocznych przeglądach instalacji gazowej osoba dokonująca kontroli zwróciła zarządowi uwagę na istniejące w lokalach nieprawidłowości, polegające na zabudowie części rur gazowych. Zarząd pisemnie zawiadomił właścicieli lokali o tych nieprawidłowościach, żądając ich usunięcia. - Ale czy takie zachowanie zarządu jest wystarczające? 

 

Po to są wykonywane przeglądy okresowe w budynkach mieszkalnych, aby w porę wykryć nieprawidłowości, szczególnie takie, które mogą zagrażać bezpieczeństwu ludzi i mienia. Z tego powodu są one przeprowadzane przez osoby z zewnątrz, które ponadto mają odpowiednie uprawnienia, co ma zapewnić właściwą ocenę elementów budynków, urządzeń i instalacji.

Po przeprowadzeniu przeglądu osoba go wykonująca zobowiązana jest do sporządzanie protokołu, w którym określi zakres przeprowadzonego przeglądu, który musi być zgodny z zakresem przeglądów okresowych wymaganych przez przepisy prawa, oraz stwierdzone nieprawidłowości.

Osoba, która dokonuje przeglądu, w przypadku stwierdzenia wymagających usunięcia nieprawidłowości umieszcza w protokole zalecenia pokontrolne, a jeżeli w protokole ich brak, to znaczy, że według osoby dokonującej przeglądu nie stwierdzono nieprawidłowości.

Ewentualne ustne uwagi osoby kontrolującej są tylko jakąś formą refleksji, której nie można traktować jako zaleceń pokontrolnych.

Osoba dokonująca przeglądu wszystkie zalecenia powinna ująć w protokole! W innym wypadku można uznać, że wprawdzie wyraziła w trakcie kontroli lub po niej jakąś uwagę co do zastanego stanu, ale skoro nie zamieściła tego w zaleceniach pokontrolnych, to widocznie zreflektowała się, że nie miała do czynienia z nieprawidłowością wymagającą usunięcia.

To na podstawie protokołów zarząd wspólnoty mieszkaniowej dokonuje wpisów w książce obiektu budowlanego (zresztą załącza do niej protokoły).

Ponadto zarząd zobowiązany jest do realizacji zaleceń pokontrolnych w nich zawartych.

Jeżeli zalecenia pokontrolne wymagają wykonania remontu elementów nieruchomości wspólnej lub instalacji stanowiącej nieruchomość wspólną, to wówczas przy planowaniu remontów konieczne jest uwzględnienie w tych planach zaleceń pokontrolnych. Jeżeli natomiast zalecenia pokontrolne dotyczą elementów poszczególnych lokali, to wtedy obowiązek ich wykonania obciąża nie wspólnotę mieszkaniową, a poszczególnych właścicieli. Zarząd/zarządca zobowiązany jest wówczas do przekazania właścicielowi zaleceń pokontrolnych z protokołu i wezwania właściciela do ich wykonania, wyznaczając mu realistyczny termin, dostosowany do charakteru zaleceń.

Jeżeli właściciel nie wykonał zaleceń pokontrolnych, a nieprawidłowości mają wpływ na bezpieczeństwo budynku i uchybiają przepisom prawa, to na zarządcy/zarządzie ciąży obowiązek zawiadomienia właściwych organów (w większości przypadków będzie to nadzór budowlany) o stwierdzonych nieprawidłowościach i braku ich usunięcia. Na nich ciąży bowiem obowiązek czuwania nad właściwym stanem budynku, jego instalacji i urządzeń, które się  nim znajdują, a także nad bezpieczną eksploatacją budynku. Jeżeli zarządca/zarząd nie ma środków do wymuszenia utrzymania tego stanu, to powinien sprawę przekazać tym organom, które mogą to zapewnić. Organy administracji, w przeciwieństwie do zarządcy/zarządu, mają prawo stosowania sankcji w celu wymuszenia zachowań zgodnych z prawem.